Co powinno znaleźć się w CV?
Co powinno się znaleźć w CV – to pytanie nurtuje wiele osób, które aktywnie poszukują pracy. Sprawdź, jakie informacje będą niezbędne dla pracodawcy oraz jakich błędów w CV należy unikać.
Co to jest CV?
CV to skrót od łacińskiego zwrotu curriculum vitae, oznaczającego w dosłownym tłumaczeniu: przebieg życia. Skrót ten używany jest w odniesieniu do dokumentu, składanego w procesie rekrutacji, zawierającego niezbędne dane o kandydacie do pracy. W CV bezwzględnie muszą się znaleźć informacje o:
- wykształceniu
- doświadczeniu zawodowym
- zainteresowaniach
- posiadanych umiejętnościach
Większość osób uważa, że życiorys i CV to synonimy, aczkolwiek nie do końca jest to prawdą. W Polsce w istocie nie przykłada się większej wagi do rozróżniania tych pojęć, ale w większość krajów Unii Europejskiej są to odmienne dokumenty. Dla naszych zachodnich sąsiadów CV to dokument szczegółowy, zaś życiorys stanowi krótkie streszczenie dorobku zawodowego, zawierające przede wszystkim informacje o zdobytym wykształceniu i doświadczeniu zawodowym.
Co powinno się znaleźć w CV?
Co powinno się znaleźć w CV – to jedno z najczęściej wyszukiwanych pytań w Internecie. Wiedza w tym zakresie może bowiem zadecydować o karierze zawodowej. Na podstawie nadesłanych życiorysów pracodawca dokonuje pierwszej selekcji kandydatów. Dlatego w CV nie mogą pojawić się żadne błędy – zdyskwalifikują one kandydatów na starcie. Każde CV powinno się składać z co najmniej pięciu sekcji.
- W pierwszej powinny się znaleźć dane kontaktowe – imię i nazwisko, numer telefonu oraz adres mailowy. Czy w CV musi być PESEL? Nie ma takiej konieczności. Podawanie adresu zamieszkania również nie jest wymagane.
- Drugą należy zarezerwować na wykształcenie, wymieniając ukończone szkoły w kolejności od najwyższego poziomu do najniższego, przy czym uważa się, że najlepiej jest podać dwie ostatnie. Informacje na temat ukończonej szkoły podstawowej nie będą miały większego znaczenia w procesie rekrutacyjnym.
- Kolejna sekcja to doświadczenie zawodowe. Tutaj należy wymienić firmy i organizacje, na rzecz których wykonywało się pracę, wyszczególniając przy tym zajmowane stanowiska. Należy zacząć od ostatnio wykonywanej pracy. O ile podawanie dokładnych dat nie było wymagane przy wymienianiu ukończonych szkół, tak w przypadku doświadczenia zawodowego należy je uwzględnić. Pracodawca będzie chciał sprawdzić, czy pracownik może się pochwalić ciągłością zatrudnienia. Ile ostatnich prac umieścić w CV? Osoby o bogatym doświadczeniu zazwyczaj wymieniają dwa ostatnie miejsca pracy lub więcej, ale obejmujące maksymalnie 10 ostatnich lat. Natomiast osoby rozpoczynające swoją karierę zawodową, powinny wpisać nawet prace dorywcze.
- Następna sekcja to umiejętności i kwalifikacje. Tam powinny się znaleźć informacje o ukończonych kursach, szkoleniach, nagrodach, etc. To także odpowiednie miejsce na wyszczególnienie tzw. kompetencji miękkich (umiejętności osobistych i interpersonalnych).
- W ostatniej sekcji warto napisać kilka informacji o zainteresowaniach, co pozwoli pracodawcy lepiej poznać kandydata. Nie powinno się jednak tej sekcji poświęcać zbyt wiele miejsca.
Jakich błędów w CV unikać?
Jakich błędów należy unikać w CV? Przede wszystkim ortograficznych, gramatycznych, stylistycznych, interpunkcyjnych i leksykalnych. Niedopuszczalne są jakiekolwiek błędy językowe. Każda literówka będzie postrzegana jako przejaw lekceważenia. Kolejny ważny błąd to brak klauzuli o ochronie danych osobowych. Bezwzględnie należy ją zamieścić w CV.
Poszukując więcej porad w zakresie rekrutacji, warto odwiedzić stronę internetową Payroll. Można tam znaleźć wiele cennych wskazówek pochodzących od specjalistów, zajmujących się zawodowo procesami rekrutacyjnymi.
Artykuł powstał we współpracy ze stroną internetową payroll.pl.