Jak traktować klienta, by go nie stracić? 10 złotych zasad!

7639756506_9e398c414d_o
W świecie, w którym wszystko jest na wyciągnięcie ręki, nie wystarczy już dobry produkt, byśmy mogli być spokojni o wyniki sprzedażowe.

Kluczem jest podejście do klienta – indywidualna opieka, doradztwo i wszystkie rzeczy, które robimy ponad miarę, by zadowolić tego, kto zaufa naszej marce. W końcu, gdy zrazimy do siebie klientów, zawsze znajdzie się ktoś, kto sprzeda im ten sam, lub podobny produkt, na lepszych warunkach. Jak więc postępować, by nie stracić klienta, zanim przywiąże się do naszej marki?

1. Nie stawiaj nowego klienta ponad stałego
Każdy, kto prowadzi, lub prowadził własną firmę wie, że szukanie nowych klientów jest dużo droższe i wymaga więcej wysiłku, niż utrzymanie dotychczasowych. Jeśli zbyt szybko przyzwyczaisz się do osób, które wybrały Cię, jako swojego usługodawcę i przestanie ci to wystarczać, szybko możesz przekonać się, że stały klient też może wybrać inną ofertę.

2. Szanuj czas swojego klienta
Nie ważne, czy prowadzisz lokalny sklep lub firmę, a twój klient nie może doczekać się obsługi, czy sprzedajesz w internecie i odpisujesz na maile po kilku dniach – klient, który czuje, że korzystając z twojej oferty traci czas, prędzej, czy później przestanie z niej korzystać.

clock-782536_640
Nie ważne, czy prowadzisz kawiarnię, czy sklep internetowy, czas twojego klienta powinien być twoim priorytetem.

3. Wszystkie szczegóły umowy omów przed jej zawarciem
Niedomówienia są najczęstszą przyczyną konfliktów między klientem, a zleceniobiorcą. Jeśli wiesz, że nie wyrobisz się z czymś w terminie, lub jakaś usługa będzie dodatkowo kosztować, poinformuj o tym na wstępie. Nie chcesz chyba, by mimo wykonanego zadania, klient w ostatniej chwili zrezygnował z współpracy z powodu niedomówień.

Dla klienta nie ma nic gorszego, niż brak kontaktu ze strony zleceniobiorcy

4. Bądź w kontakcie ze swoim klientem
Nie jesteś w stanie wyrobić się ze zleceniem na czas? Nie zdążysz wysłać produktu przed weekendem? Poinformuj o tym klienta, zamiast regularnie ignorować maile i telefony. Dla niego nie ma nic gorszego, niż długie dni, lub tygodnie wypełnione ciszą.

5. Nie lekceważ niezadowolonego klienta
Kiedyś niezadowolony klient mógł wyrazić swoje zdanie wśród rodziny i przyjaciół, a ty traciłeś wtedy kilku, lub kilkunastu potencjalnych klientów. Dziś, ktoś, kto został źle potraktowany przez ciebie lub twojego pracownika, bardzo chętnie napisze o tym na jednym z portali społecznościowych. Takie wieści rozejdą się szybciej, niż zdążysz przeprosić swojego klienta!

Stały klient też w końcu może wybrać inną ofertę!

6. Reaguj na opinie klientów
Klient ma zawsze rację. To zdanie powinno być wykute obok łóżka każdego, kto prowadzi własną firmę. Jeśli wśród twoich klientów pojawiają się głosy niezadowolenia, lub chęci zmian, zamiast narzekać na ich wybredność, dostosuj się do ich wymagań, lub dowiedz się, co najbardziej przeszkadza im w formie prowadzenia twojej działalności.

bar-984527_640
Każdy, kogo traktujesz indywidualnie, prędzej czy później doceni twoje starania.

7. Odpowiadaj za swoje błędy
Wyrzekanie się błędów jest gorsze, niż ich popełnianie. Nikt nie jest nieomylny. Przyznanie się do błędu i wynagrodzenie klientowi swojego niedopatrzenia, może koniec końców sprawić, że zamiast stracić klienta, pozostawisz po sobie bardzo dobre wrażenie.

8. Podziel się swoją wiedzą
To ty jesteś specjalistą w tym co robisz, a twoim zadaniem jest nie tylko dostarczenie klientowi produktów, ale także pomoc w ich doborze. Jeśli klient zauważy, że nie zależy ci tylko i wyłącznie na zysku, ale także na jego zadowoleniu, jego opinia o twoich usługach znacząco wzrośnie.

Dbając o morale naszych klientów, obdarowując ich prezentami, dodatkami, rabatami, budujesz silną relację.

9. Traktuj każdego klienta indywidualnie
Nie ma osoby, która nie lubi być tak traktowana. Każdy ma swoje upodobania, a ty, dostosowując się do nich, znacznie ocieplasz swoje relacje z klientem. Bynajmniej nie chodzi tu o spełnianie każdej zachcianki, raczej o kulturę i życzliwość, której bardzo często w świecie, w którym każdy podąża za zyskiem, brakuje.

10. Zaskakuj swojego klienta
Nikt nie lubi rutyny. Dbając o morale naszych klientów, obdarowując ich prezentami, dodatkami, rabatami, budujesz silną relację, a klient, myśląc o twojej firmie, nie myśli już tylko o robieniu zakupów, czy zamawianiu usług. Zamiast tego, ma z nią co raz lepsze skojarzenia.

Sprawdź nas na:
Facebook
Sprzedaż By Poznań