„W komunikacji najważniejsze to usłyszeć to, co nie zostało powiedziane” (Peter Drucker)
reklamy-branzy-farmaceutycznej

Reklama w branży farmaceutycznej

Jednym z najtrudniejszych sektorów pod względem marketingu jest farmaceutyka. Obwarowana ściśle sprecyzowanymi przepisami i dodatkowo operująca niezwykle istotnymi dla konsumenta produktami, bywa wyzwaniem, jeśli chodzi o jej kreatywne wypromowanie. Nie jest to jednak niemożliwe. W tym artykuł dowiesz się najważniejszych informacji dotyczących reklamy w branży farmaceutycznej.

Co precyzują przepisy dotyczące reklamy farmaceutycznej?

Jak już wcześniej było wspomniane, marketing leków podlega regulacjom prawnym. Oto najważniejsze z nich:

  • Główny Inspektor Farmaceutyczny kontroluje każdą reklamę, która pojawia się na rynku;
  • wszelkie informacje podane w materiale promocyjnym muszą mieć odzwierciedlenie w rzeczywistym działaniu leku, nie mogą podawać błędnych danych i muszą mieć oparcie w dokumentach zezwalających na wprowadzenie na rynek;
  • marketing jest znacznie ograniczony w treści: może się pojawić jedynie nazwa leku, znak towarowy, hasło reklamowe, odpowiednie dawkowanie i osoba związana z farmaceutyką.

Warto pamiętać, że wszystkim tym regulacjom podlegają leki, a nie suplementy diety.

O czym jeszcze należy pamiętać?

Oprócz powyższych reguł należy wspomnieć o kilku innych zaleceniach. Reklamy nie mogą być skierowane tylko do dzieci – w przypadku preparatów dla najmłodszych, adresatami powinni być ich rodzice. W spocie czy na billboardzie nie może się też pojawić osoba publiczna ani żaden lekarz lub farmaceuta. Zakazane jest również tuszowanie ewentualnych niepożądanych skutków przyjęcia specyfiku, a także sugerowanie korzyści w zamian za konkretny zakup. Nie można ponadto stwierdzić, że po zażyciu reklamowanego produktu wizyta u lekarza okaże się zbędna.

Czego nie wolno reklamować?

Niestety wielu medykamentów nie wolno w ogóle reklamować. Są to na przykład leki wydawane na receptę albo ich refundowane zamienniki dostępne bez preskrypcji. Podobnie jest z produktami niedoprowadzonymi do sprzedaży w naszym kraju. Marketingowi nie mogą również podlegać preparaty o charakterze odurzającym czy psychotropowym.

Jakie elementy powinna zawierać dobra reklama?

Kilka kluczowych elementów zwiększa zaufanie konsumenta co do wiarygodności leku, a co za tym idzie, przekłada się na większą chęć zakupu. Warto zatem postawić na:

  • referencje fachowej organizacji o nienagannej reputacji, takie jak Polskie Towarzystwo Stomatologiczne albo Ogólnopolski Związek Zawodowy Lekarzy;
  • dane procentowe lub ukazanie produktu jako „lider na rynku”. Wszelkie statystyki trzeba rzecz jasna podeprzeć wiarygodnym źródłem;
  • kilku bohaterów, którzy podejmują dialog przedstawiający symptomy danej dolegliwości. Pozwala to empatyzować z daną postacią, a więc jeśli jej pomógł dany preparat, jest szansa, że widzowi także pomoże;
  • przedstawienie rodziny, ponieważ odwołuje się do ważnych społecznie wartości, oddziałując na podświadomość konsumentów.

Skuteczna reklama każdego produktu

Branża farmaceutyczna to jeden z najprężniej działających działów sprzedaży pod względem ilości marketingu. Nie zawsze przekłada się to jednak na jakość. Jeśli szukasz kompetentnej firmy, która od A do Z wykreuje Twoją markę, sprawdź ofertę na stronie https://brandgarden.pl/.

Leave a Comment