2 pytania do… Anna Jankowska!

Tym razem bohaterką naszego cyklu ,,2 pytania do..” jest Anna Jankowska – trener sprzedaży w firmie Notionis.pl, specjalistka od sprzedaży i profesjonalnych szkoleń!

a-j

MW Marketing: W jaki sposób szkolenie z zakresu sprzedaży może pomóc młodym przedsiębiorcom rozwinąć swoją firmę?

A.J.: Jak wszyscy wiemy, sprzedaż jest w dzisiejszych czasach wszechobecna. Kompetentny i doświadczony zespół sprzedażowy jest „kołem napędowym” każdego przedsiębiorstwa. Rozwój kluczowych umiejętności, kształtowanie postaw i poszerzenie wiedzy handlowców znacząco wpływa na jakość i efektywność ich pracy oraz wyniki sprzedażowe.

Handlowcom – zwłaszcza początkującym, przyda się poszerzenie wiedzy o procesie i technikach sprzedaży, sposobach prowadzenia rozmowy handlowej, sztuce zadawania pytań i badania potrzeb klienta, technikach zamykania sprzedaży, a idąc dalej – także o narzędziach podnoszących efektywność sprzedaży, czy efektywność zarządzania sobą w czasie, by lepiej organizować swój dzień pracy. Handlowcy i ich menedżerowie, często zgłaszają potrzebę poznania metod i kanałów pozyskiwania nowych klientów, stawiania granic w sprzedaży relacyjnej, poznania technik asertywnych w obsłudze klienta, sposobów postępowania w trudnych sytuacjach podczas obsługi klienta, albo rozpoznawania prób manipulacji ze strony klienta. Młodzi menedżerowie zespołów sprzedażowych z kolei, chętnie chłoną wiedzę na temat motywacji podległego im zespołu oraz efektywnego zarządzania tym zespołem i jego planami sprzedażowymi.

Szkolenie to fragment większego procesu, jaki warto zapoczątkować w rozwijającej się firmie. Weźmy na przykład pod lupę standardy obsługi klienta. Warto najpierw przeprowadzić badanie poziomu satysfakcji klientów, a następnie opracować i wdrożyć standardy – nawet, jeśli przedsiębiorstwo jest niewielkie i zatrudnia zaledwie kilku handlowców. W następnym kroku dopiero można rozpocząć cykl szkoleń przygotowujących handlowców do pracy z klientem zgodnie z opracowanym standardem. Na końcu procesu powinien nastąpić pomiar efektywności, na przykład badanie typu “tajemniczy klient”, które zweryfikuje stopień wdrożenia standardów. Podobnie z technikami sprzedaży, czy innymi zagadnieniami sprzedażowymi. Tak w skrócie – powinno to wyglądać tak: najpierw cel podejmowanych działań, potem diagnoza i analiza sytuacji w firmie oraz potrzeb szkoleniowych, następnie projekt szkolenia i jego przeprowadzenie, a na koniec pomiar efektywności i sprawdzenie wpływu na cele biznesowe. Takie podejście do procesu szkoleniowego moim zdaniem, wpływa na rozwój całej firmy.

MW Marketing: Jak nowoczesne narzędzia sprzedaży, takie jak aplikacje mobilne, czy portale internetowe, są w stanie pomóc nam zwiększyć sprzedaż?

A.J.: E-commerce, SEO, marketing internetowy, czy obecność w sieciach społecznościowych, to dziś specjalistyczne i mocno rozwinięte dziedziny. Warto korzystać z doradztwa specjalistów w tym zakresie. W wielu aspektach dziedziny te czerpią z tradycyjnych technik sprzedaży – na przykład obsługując klienta przez Livechat czy telefon, stosuje się podobny schemat rozmowy.

Dziś dla wielu klientów brak możliwości sprawdzenia oferty na stronie internetowej, brak możliwości zakupu online, kontaktu i szybkiej odpowiedzi drogą mailową lub LiveChatem, to powód do zmiany firmy na inną.

Klienci poszukując w sieci informacji na temat firmy, produktu, czy usługi, czytają opinie innych, dlatego warto skorzystać z narzędzi do wyszukiwania pojawiających się w sieci komentarzy na nasz temat, jak chociażby Brand24, SentiOne, Talkwalker, czy Mention, aby móc zareagować.

Wiele czynności związanych z obecnością w sieciach społecznościowych, czy kontent marketingiem można zautomatyzować, korzystając na przykład z narzędzia IFTTT. Działa ono na zasadzie prostych instrukcji warunkowych pomiędzy wybranymi aplikacjami, takimi jak na przykład Instagram, Facebook, Twitter, Gmail, LinkedIn, Google+, czy Google Calendar i pozwala na oszczędność czasu i energii.

Posiadanie sprawnego systemu CRM jest dzisiaj koniecznością. Pozwala zapanować nad rosnącą bazą klientów, obsługą zamówień, planowaniem działań sprzedażowych, kalendarzem spotkań, czy historią kontaktów z klientami. Synchronizacja danych pozwala na otrzymanie bieżącej informacji na temat dowolnego klienta w bazie.

Korzystanie z narzędzi typu Evernote, Nozbe, Google Calendar, czy Slack – znacznie usprawnia sporządzanie notatek, zarządzanie zadaniami, czy komunikację w zespole. Obserwując firmy zza oceanu, warto też zauważyć outsourcing działań sprzedażowych np. do Indii i wykorzystanie Skype, czy Google+ Hangouts przez handlowców, jako narzędzia do przeprowadzenia rozmowy sprzedażowej (po wcześniejszym nawiązaniu kontaktu przez LinkedIn, czy e-mail).

Sprawna organizacja pracy zespołu sprzedażowego i zarządzanie nim, znacznie podnosi produktywność, co przekłada się na wyniki sprzedażowe i efektywność działań firmy.

 

a-j

Anna Jankowska – Urodzony handlowiec i trener. Ma za sobą 15 lat doświadczenia w sprzedaży w różnych branżach, jako handlowiec, doradca oraz trener technik sprzedaży. Sprzedaż ma we krwi – skupia więc swoje działania głównie w aspekcie technik sprzedaży i prezentacji produktu. Prowadzi również szkolenia z zastosowań narzędzi IT w pracy handlowca. Podczas konferencji Sprzedaż by Poznań opowie o organizacji efektywnych szkoleń sprzedażowych.

 

 

Więcej o konferencji Sprzedaż by Poznań na oficjalnej stronie internetowej!

Sprzedaż by Poznań na Facebooku – Zapisz się już dziś! 

baner